Formele de construit contribuie la:
- Stimulare senzorială: în primii ani copilul va crește și se va schimba cu rapiditate. Acordati-i timp și bucurați-vă de fiecare nouă etapă. Un copil învață din propria experiență și din interacțiunea cu obiectele din lumea care îl înconjoară. Copiii mici ar trebui să își concentreze mai mult atenția asupra lumii materiale, să exploreze cu toate simțurile: văz, auz, pipăit, gust, miros – variațiile subtile ale unei colecții de obiecte. Exersarea simțurilor, prin concentrarea asupra vieții de zi cu zi sub forma unor activități senzoriale specifice poate îmbunătăți foarte mult percepția. În primii 6 ani de la naștere, exercițiile pentru stimularea percepției senzoriale sunt cu atât mai valoroase cu cât sistemul lor nervos este în continuă dezvoltare. Pe măsură ce stimulăm simțurile copiilor în moduri care îi solicită să observe și să facă diferența dintre proprietățile unor obiecte diferite, se transmit impulsuri de la sistemul nervos periferic către creier și înapoi. Cu cât mai des, cu atât mai puternice devin căile neuronale, deoarece creierul primește stimuli importanți, care sunt esențiali pentru buna funcționare. Capacitatea de a învăța cum să înveți (asimilarea, integrarea și aplicarea cunoștințelor) mai târziu în viață, depinde de gradul în care creierul a fost ”călit” de la o vârstă fragedă. Estetica reprezintă forța de atracție a materialelor, culoarea, luciul, armonia formelor, toate acestea sunt prezente în lucrurile care îl înconjoară pe cel mic. Nu numai materialul senzorial, ci întregul mediu poate fi pregătit să atragă copiii, dacă ne gândim la natură, florile sunt special colorate pentru a atrage insectele către nectarul lor.
- Sortare și stivuire – pentru a își dezvolta coordonarea mână-ochi, răbdarea, atenția și concentrarea. Oferiți-i copilului formele și spuneți-i să le sorteze pe culori, așa va învăța culorile, apoi spuneți-i să le sorteze după forme, așa va învăța formele geometrice. Deși pare nesemnificativ, acest tip de activitate este primul pas spre dezvoltarea gândirii matematice. Ordonarea formelor, identificarea lor folosind simțurile, recunoașterea și compararea lor reprezintă pași în formarea minții matematice.
Între 18-24 de luni copilul va fi capabil să recunoască culorile, formele și mărimile, să le identifice, va putea sorta obiectele pe categorii cu ajutorul vostru și le va putea așeza unde trebuie. După vârsta de doi ani și pe măsură ce crește copilul își va dezvolta coordonarea și astfel va putea folosi mai multe cuburi la construit.Copilul va putea să asocieze mai bine culorile în jocuri așa că va putea să aleagă și să sorteze toate piesele roșii, spre exemplu – poate categoriza. Copilul își va dezvolta autonomia și va dori să facă singur lucruri, să se încheie la fermoar, să se îmbrace, să încheie nasturi – activități care se dezvoltă treptat odată cu dezvoltarea motricității fine. Copiii pot fi încurajați să numească culorile și să creeze modele. Ajutând copilul să facă un turn cu un strat roșu, apoi cu unul albastru, el se familiarizează cu modelele și echilibrul – acestea sunt principiile de bază ale matematicii și fizicii pe care le poate acumula înainte de 3 ani.
- Construit – în funcție de vârsta și de abilitățile copilului acesta poate construi folosind de la 2-3 forme până la toate cele 10. Lăsați copilul să le așeze în echilibru, să urmărească ce se întâmplă, să testeze singur și să se folosească de propria imaginație.
- Abilitățile motorii fine – abilitățile motorii fine sunt reprezentate de activitățile pe care le poate efectua copilul folosind degetele, un rol important îl are dezvoltarea pensei digitale, abilitate care îl va ajuta pe copil să scrie, să deseneze, să coloreze, să folosească foarfecul, dar și să devină independent în activități precum îmbrăcatul sau mâncatul.
- Gândirea logică – Copiii sunt programați să se joace, așa învață ei cel mai bine. Jocul este cea mai eficientă metodă de a-i învăța pe copii competențele importante. Jocul va stimula curiozitatea naturală copilului în moduri sigure, potrivite vârstei sale. Un element important în dezvoltarea gândirii logice îl reprezintă controlul propriu al erorilor. Copilul trebuie să fie lăsat să-și dea singur seama de propriile sale greșeli. Suprapunând forme diferite va vedea cum pot fi menținute în echilibru și își va da seama de micile diferențe. Veți fi surprinși de ce învață copiii atunci când li se dă libertatea de a se juca în felul lor, fără constrângerile obișnuite ale directivelor și regulilor adulților.
- Răbdare – se dezvoltă prin toate jocurile care implică copilul, îl țin ocupat, formele pot fi asamblate, dezasamblate, aranjate și rearanjate. Răbdarea și mai apoi atenția în joc sunt abilități care vor construi baza copilului pentru învățare.
- Încredere – Jocurile de construit, de stivuit și de sortat dezvoltă încrederea copiilor. Organizate cu o finalitate, spre exemplu să așezăm în echilibru toate formele din set, ele oferă satisfacție și sentimentul reușitei, asta crește încrederea copilului și îl face să se simtă realizat. Astfel își va dori să repete activitatea. Copiii învață prin încercare eroare și jocurile de construit le permit să mânuiască obiectele în funcție de nevoi, și să facă materialele să aibă un scop. Jocurile de construit pot fi simple, la nivel preșcolar, incluzând doar cuburi de pus unul peste altul, dar creațiile construite încep să fie din ce în ce mai complexe, în funcție de vârstă și de capacități. Jocurile de construit le dezvoltă capacitățile de gândire divergentă (rezolvarea de probleme, logica, creativitatea), fără intervenția adulților. Acestea sunt foarte importante pentru toate aspectele vieții lor, mai ales când mai cresc.)
- Independența – este cel mai mare imbold al unui copil mic. În timp ce lucrează la obținerea ei, copiii se distrează, exersând și formându-și numeroase abilități.
Jocul este o activitate esențială pentru învățare, dar nu îți recomandăm să faci din joc doar o activitate educativă, productivă sau competitivă. Lasă-ți copilului libertate în joc, asta produce fericire și acea sclipire în ochi, iar copiii învață cel mai bine când sunt fericiți.
Copilul are în jurul lui o lume magică plină de obiecte care așteaptă să fie descoperită.
Jucăriile Doti încurajează atât joaca structurată, dar și cea nestructurată, dezvoltă abilitățile STEM, motricitatea, creativitatea și curiozitatea.